Pioneeriaselajin kehitys 1920- ja 1930-luvuilla

 

 

Vuonna 1921 viesti-, pioneeri-, rautatie- ja autojoukot yhdistettiin Ranskasta saadun esimerkin mukaisesti yhdeksi teknilliseksi aselajiksi. Aselajin komentajaksi, myöhemmin tarkastajaksi asetettiin tienrakennusinsinööri ja pioneerikoulutuksen Saksassa saanut Unio Sarlin. Määrävahvuuksien mukaan teknisiä joukkoja tuli kouluttaa 8,1 % koko vahvuudesta. Teknillisistä joukoista 35 % oli viestimiehiä ja 65 % pioneereja. Rautatie- ja autojoukot laskettiin näissä lukemissa pioneereiksi.

1920-luvun alkupuolella teknillisten joukkojen osaajat koostuivat pääasiassa viesti- ja pioneerikoulutetuista jääkäreistä sekä siviilialan ammattilaisista. Teknillisten joukkojen perustamisen jälkeen upseereita koulutettiin ristiin sekä viesti- että pioneeritehtäviin. Teknillisten joukkojen komentajan tavoitteena oli, että kaikki upseerit saisivat saman koulutuksen.